Statsforvalteren fører tilsyn med helsetjenesten og behandler klagesaker for å bidra til at du får de tjenestene du har krav på.
Hvis du som pasient, bruker eller pårørende, opplever at det ikke gis helse- og omsorgstjenester, eller at kvaliteten på tjenestene er uforsvarlige, har du mulighet til å klage.
Du kan klage hvis du mener du ikke har oppfylt rettighetene dine, for eksempel at du ikke får de tjenestene du har krav på, eller du er uenig i helsetjenesten sin vurdering av behandlingsbehovet ditt. For at den som har fattet vedtaket du er uenig i skal få anledning til å endre standpunkt, skal du sende klagen til den som har fattet vedtaket. Hvis du ikke får medhold i klagen, sendes den videre til Statsforvalteren til avgjørelse. Statsforvalterens vedtak er endelig, og den aktuelle helsetjenesten må rette seg etter dette.
Du kan også be Statsforvalteren vurdere om helsetjenesten har oppfylt sine plikter. Dette kan for eksempel dreie seg om kvaliteten på helsehjelpen, helsepersonellets oppførsel, saksbehandlingsfeil mv. Du ber om dette ved å sende brev til Statsforvalteren.
Klage og varselsordninger for helse- og omsorgstjenesten (PDF, 15 kB)
Pasient- og brukerrettighetsloven